Ir al contenido principal

Hoxe vai ser un gran día



Co gallo da Beatificación de Paulo VI


Clodomiro Ogando (*)
 Parafraseando a Serrat, podemos dicir que o próximo domingo 19 de Outubro, en Roma e en toda a Igrexa universal, vai “ ser un gran día”. Porque o Papa Paulo VI será declarado Beato polo Papa Francisco.
 A diferenza de outras canonizacións e  beatificacións, esta non está sendo nada mediática.  A timidez de Paulo VI impúxose a súa brillantez intelectual. Era un home un estudoso que foi chamado a desenvolver, e con gran acerto pastoral,  a sede arcebispal de Milán de onde saíu primeiro para participar na primeira sesión do concilio Vaticano II, e despois – e xa non volveu – para participar no conclave, logo da morte de Xoán XXIII, no que sería elixido Bispo de Roma, e coma tal, Pastor da Igrexa universal, adoutando o nome de Paulo VI.
Non ter sido un Papa baixo o seguimento permanente dos medios, non supón que non fose un Papa sen cuxa achega dificilmente se podería entender nin a primavera eclesial daquel tempo nin tampouco a actual; pero si supón que  nun momento no que vai ser declarado “beato”, é dicir modelo de vida cristián, este recoñecemento pase de “ puntiñas” para os grandes medios de información xeral. Alomenos no noso país e na nosa terra.  Por iso, desta beatificación apenas ten aparecido referencia algunha nos medios, ni tampouco se teñen organizado peregrinacións multitudinarias a Roma.  Coido logo que é o momento de achegar unhas palabras que mostren o recoñecemento ao seu labor á fronte da “Barca de Pedro”.
 Considero que Paulo VI, a pesares do pouco que sobre o seu pontificado e a súa persoa aparece nos medios de comunicación, foi o Papa máis brillante e importante da Igrexa ao longo século XX. Sí están vostedes e ler ben: importante e brillante. Porque namentres é necesario recoñecer o período do pontificado de Xoán XXIII coma o tempo do “aggiornamento” eclesial, por ser el quen tomou a iniciativa de realizar un concilio, o Vaticano II, que  permitise que entrara aire limpo e renovase as estruturas, bastante “carcomidas “ da Igrexa; pero  non é menos certo, que este hoxe non tería sido nada máis ca un intento, se o sucesor do Papa Bo, non asumise o reto de continualo, marcando tempos  e método a un traballo que supuxo, non un lavado, senón un verdadeiro cambio de cara da Igrexa Católica. E que tivo o seu remate na xornada de clausura o 8 de decembro de mil novecentos sesenta e cinco.
Cando se fala do concilio, esquécese sempre que se seguiu desenvolvendo ata chegar ao final, grazas á decisión e convicción,  clara e determinante, de quen fora o cardeal Montini, agora convertido en Paulo VI.O concilio debía continuar, porque era unha necesidade e unha urxencia para unha Igrexa necesitada de renovación e  cambio.Unha Igrexa urxida a dialogar co mundo, non desde parámetros de cristiandade,senón desde a receptividade e escoita dun mundo en apresurado cambio de ciclo.  Xa non era tempo de dogmatismos nin especulacións, só un diálogo aberto, fraterno e sincero podería facer emerxer unha imaxe da Igrexa disposta a escoitar máis que a impoñer. Un momento complicado e que se necesitaba unha boa dirección á fronte do seu temón.
 A aposta pola continuación do concilio vémola reflectida no primeiro texto do seu maxisterio co que nos agasalla, a “Ecclesiam suam” – texto que hoxe, á luz da exhortación de Francisco, “A ledicia do Evanxeo”, adquire moita máis importancia e actualidade- e que serve de pauta para as seguintes tarefas a desenvolver polos Pais conciliares, chamados a volver a Roma para unha nova sesión conciliar. É este un traballo case que descoñecido, pero sen o cal sería imposible entender o que aconteceu nas seguintes sesións do concilio; atopámonos pois diante dun dos grandes documentos do maxisterio ordinario do século XX. Un texto, do que sen facer moito barullo, se cumpriron cincuenta anos da súa publicación o pasado 6 de agosto. Nel, o Papa fai toda unha declaración de intencións do que el quere que sexa o seu pontificado. Como texto programático do que logo ía ser o seu pontificado, Paulo VI pon o diálogo coma eixe desde o que ir artillando  o actuar e desenvolverse da Igrexa no medio do mundo.Un diálogo que terá que irse desenvolvendo a modo de ondas que pouco a pouco se vaian espallando, a modo de círculos concéntricos, ata posibilitar o encontro desde a busca dun mesmo fin, inda con obxectivos diferentes: a dignificación e respecto do ser humano. Só establecendo o diálogo, en tódolos seus ámbitos, como camiño, poderemos facer da Igrexa unha verdadeira ” nai e mestra” que se converta en verdadeira testemuña  na tarefa de servir ás persoas e ao mundo. Un diálogo que ten que comezar ao interno da propia Igrexa –membros e comunidades - para logo continuar expandíndose e poder establecer actitudes de escoita e traballo común con outras confesións cristiás e relixiosas, e avanzando na busca dese diálogo coas institucións civís que conforman e estruturan a sociedade.
Este proxecto que marca a “Ecclesiam Suam” de Paulo VI, veuse logo plasmado na constitución Gaudium et spes do concilio Vaticano II; e está na base desa alegría  que nos chama a testemuñar Francisco na “ Evangelii gaudium”. Neste novo “kairós” - tempo -, a nova primavera eclesial que entre tod@s, hoxe,  estamos chamados a construír.
Quede aquí este pequena homenaxe a este gran Papa que na mañá de hoxe, en Roma, será proclamado novo “Beato” da Igrexa Católica.

                                              (*)   Profesor de Teoloxía Moral no Instituto Teoloxico San Xosé (Vigo)

Comentarios

Entradas populares de este blog

Santos 2024

  Tódolos Santos. 2024 Camiñando na comuñón do Pai, do Fillo e do Espírito Santo Cantos Entrada.-  Benaventurados  ( 118) Lecturas.-  O amor é o meirande  ( 119) Ofertorio.-  Quédate, Señor, connosco   ( 63 ) Comuñón.-  Non vou so   ( 60 )   Ollos para ver          As persoas cristiás celebramos hoxe a festa da esperanza. Non é nin a festa dos disfraces nin a festa do medo, é a festa do agradecemento polo testemuño de vida que nos teñen deixado homes e mulleres, os santos da porta do lado, como diría o papa Francisco, que foron quen de construír comunidade en comuñón. Sabendo unir, escoitar, acompañar e mostrar que na vida, o que nos fai verdadeiramente felices é facer o ben, e non rosmar e estar permanentemente facendo crítica e vendo so o negativo das demais persoas.          E hoxe entón a festa da comuñón no Pai, no Fillo e no espírito...

1 Advento 2024

Carpinteiras do berce da esperanza   CANTOS ·        ENTRADA: Volve, Señor. (Nº 90) ·        LECTURAS: Amostrame, Señor, os camiños da vida (Nº 20) ·        OFERTORIO: Velaquí Señor o viño (Nº 37) ·        COMUÑÓN: Xesús chamado amigo (Nº 89)   SINAL O sinal que utilizaremos neste tempo de Advento vai ser un berce. Berce que iremos conformando ao longo dos catro domingos, para que cando chegue o día de Nadal poidamos poñer sobre el ao Neno recén nacido.   ABRINDO O CORAZÓN             Comezamos hoxe as catro semanas de Advento previas ao tempo de Nadal. Ao longo delas invitarásenos a volver os ollos e o corazón ao Señor, de xeito que cando El chegue nos atope cos brazos abertos e toda a mellor das disposicións para que quede con e entre nós.          ...

3 Advento 2024

  CARPINTEIRAS E CARPINTEIROS DO BERCE DA XUSTIZA SINAL DE ADVENTO:  Colocamos no taboleiro a terceira parte do noso berce. CANTO GOZOSO   §      Entrada: Volve, Señor (Nº 90)  §      Lecturas: Que ledicia miña (Nº 4) §      Ofertorio: Na nosa terra (Nº 36) §      Comuñón: Ven axiña visitarnos (Nº 86)   OLLOS ABERTOS E PÉS NO CHAN   Estamos xa no terceiro domingo do Advento. Nas semanas anteriores a Palabra de Deus invitábanos a espertar e a ir preparando o berce do noso corazón. Neste domingo, entre as palabras de ánimo do profeta Sofonías e a invitación á ledicia de Paulo, fáisenos unha nova indicación que vén responder, coma nos tempos do Bautista, á nosa pregunta de “que temos que facer?”. A indicación desta terceira semana é ben directa e clara: convértete e practica a xustiza!. Porque non nos enganemos: todas as persoas estamos necesitadas de conversión, de cambiar actitud...