Ir al contenido principal

Hoxe vai ser un gran día



Co gallo da Beatificación de Paulo VI


Clodomiro Ogando (*)
 Parafraseando a Serrat, podemos dicir que o próximo domingo 19 de Outubro, en Roma e en toda a Igrexa universal, vai “ ser un gran día”. Porque o Papa Paulo VI será declarado Beato polo Papa Francisco.
 A diferenza de outras canonizacións e  beatificacións, esta non está sendo nada mediática.  A timidez de Paulo VI impúxose a súa brillantez intelectual. Era un home un estudoso que foi chamado a desenvolver, e con gran acerto pastoral,  a sede arcebispal de Milán de onde saíu primeiro para participar na primeira sesión do concilio Vaticano II, e despois – e xa non volveu – para participar no conclave, logo da morte de Xoán XXIII, no que sería elixido Bispo de Roma, e coma tal, Pastor da Igrexa universal, adoutando o nome de Paulo VI.
Non ter sido un Papa baixo o seguimento permanente dos medios, non supón que non fose un Papa sen cuxa achega dificilmente se podería entender nin a primavera eclesial daquel tempo nin tampouco a actual; pero si supón que  nun momento no que vai ser declarado “beato”, é dicir modelo de vida cristián, este recoñecemento pase de “ puntiñas” para os grandes medios de información xeral. Alomenos no noso país e na nosa terra.  Por iso, desta beatificación apenas ten aparecido referencia algunha nos medios, ni tampouco se teñen organizado peregrinacións multitudinarias a Roma.  Coido logo que é o momento de achegar unhas palabras que mostren o recoñecemento ao seu labor á fronte da “Barca de Pedro”.
 Considero que Paulo VI, a pesares do pouco que sobre o seu pontificado e a súa persoa aparece nos medios de comunicación, foi o Papa máis brillante e importante da Igrexa ao longo século XX. Sí están vostedes e ler ben: importante e brillante. Porque namentres é necesario recoñecer o período do pontificado de Xoán XXIII coma o tempo do “aggiornamento” eclesial, por ser el quen tomou a iniciativa de realizar un concilio, o Vaticano II, que  permitise que entrara aire limpo e renovase as estruturas, bastante “carcomidas “ da Igrexa; pero  non é menos certo, que este hoxe non tería sido nada máis ca un intento, se o sucesor do Papa Bo, non asumise o reto de continualo, marcando tempos  e método a un traballo que supuxo, non un lavado, senón un verdadeiro cambio de cara da Igrexa Católica. E que tivo o seu remate na xornada de clausura o 8 de decembro de mil novecentos sesenta e cinco.
Cando se fala do concilio, esquécese sempre que se seguiu desenvolvendo ata chegar ao final, grazas á decisión e convicción,  clara e determinante, de quen fora o cardeal Montini, agora convertido en Paulo VI.O concilio debía continuar, porque era unha necesidade e unha urxencia para unha Igrexa necesitada de renovación e  cambio.Unha Igrexa urxida a dialogar co mundo, non desde parámetros de cristiandade,senón desde a receptividade e escoita dun mundo en apresurado cambio de ciclo.  Xa non era tempo de dogmatismos nin especulacións, só un diálogo aberto, fraterno e sincero podería facer emerxer unha imaxe da Igrexa disposta a escoitar máis que a impoñer. Un momento complicado e que se necesitaba unha boa dirección á fronte do seu temón.
 A aposta pola continuación do concilio vémola reflectida no primeiro texto do seu maxisterio co que nos agasalla, a “Ecclesiam suam” – texto que hoxe, á luz da exhortación de Francisco, “A ledicia do Evanxeo”, adquire moita máis importancia e actualidade- e que serve de pauta para as seguintes tarefas a desenvolver polos Pais conciliares, chamados a volver a Roma para unha nova sesión conciliar. É este un traballo case que descoñecido, pero sen o cal sería imposible entender o que aconteceu nas seguintes sesións do concilio; atopámonos pois diante dun dos grandes documentos do maxisterio ordinario do século XX. Un texto, do que sen facer moito barullo, se cumpriron cincuenta anos da súa publicación o pasado 6 de agosto. Nel, o Papa fai toda unha declaración de intencións do que el quere que sexa o seu pontificado. Como texto programático do que logo ía ser o seu pontificado, Paulo VI pon o diálogo coma eixe desde o que ir artillando  o actuar e desenvolverse da Igrexa no medio do mundo.Un diálogo que terá que irse desenvolvendo a modo de ondas que pouco a pouco se vaian espallando, a modo de círculos concéntricos, ata posibilitar o encontro desde a busca dun mesmo fin, inda con obxectivos diferentes: a dignificación e respecto do ser humano. Só establecendo o diálogo, en tódolos seus ámbitos, como camiño, poderemos facer da Igrexa unha verdadeira ” nai e mestra” que se converta en verdadeira testemuña  na tarefa de servir ás persoas e ao mundo. Un diálogo que ten que comezar ao interno da propia Igrexa –membros e comunidades - para logo continuar expandíndose e poder establecer actitudes de escoita e traballo común con outras confesións cristiás e relixiosas, e avanzando na busca dese diálogo coas institucións civís que conforman e estruturan a sociedade.
Este proxecto que marca a “Ecclesiam Suam” de Paulo VI, veuse logo plasmado na constitución Gaudium et spes do concilio Vaticano II; e está na base desa alegría  que nos chama a testemuñar Francisco na “ Evangelii gaudium”. Neste novo “kairós” - tempo -, a nova primavera eclesial que entre tod@s, hoxe,  estamos chamados a construír.
Quede aquí este pequena homenaxe a este gran Papa que na mañá de hoxe, en Roma, será proclamado novo “Beato” da Igrexa Católica.

                                              (*)   Profesor de Teoloxía Moral no Instituto Teoloxico San Xosé (Vigo)

Comentarios

Entradas populares de este blog

Corpus 2024 B

ALÍ ONDE NOS NECESITAS, ABRIMOS CAMIÑOS Á ESPERANZA (CORPUS 2024) CANTO GOZOSO ENTRADA: Pan do ceo, pan da vida (Nº 54) LECTURAS: Ti es o pan do ceo (Nº 33) OFERTORIO: Quédate, Señor, connosco (Nº 63) COMUÑÓN: O amor é o meirande (Nº 120) PARA NON PERDER O PASO Hoxe é día do Corpus Christi, festa grande. Baixo o lema “Alí onde nos necesitas, abrimos camiños á esperanza” celebramos a xornada da caridade, que nos convida a non esquecer que, sempre e en todo lugar, a Igrexa, cada unha das persoas que a formamos, estamos chamadas a ser servidoras e samaritanas, achegándonos para aliviar, acompañar, escoitar e erguer a tanta xente ferida e tirada nas cunetas da vida. O Señor, que hoxe sae ás nosas rúas, volve dicirnos: “Estou aquí, facendo o camiño contigo”. Abramos o noso corazón para escoitar a súa voz que, dun xeito alto e claro, convídanos a abrir camiños de esperanza. CO CORAZÓN FERIDO Ti convídasnos a abrir camiños de esperanza; pero nós moitas veces somos profetas de calamidades, por...

Santos 2024

  Tódolos Santos. 2024 Camiñando na comuñón do Pai, do Fillo e do Espírito Santo Cantos Entrada.-  Benaventurados  ( 118) Lecturas.-  O amor é o meirande  ( 119) Ofertorio.-  Quédate, Señor, connosco   ( 63 ) Comuñón.-  Non vou so   ( 60 )   Ollos para ver          As persoas cristiás celebramos hoxe a festa da esperanza. Non é nin a festa dos disfraces nin a festa do medo, é a festa do agradecemento polo testemuño de vida que nos teñen deixado homes e mulleres, os santos da porta do lado, como diría o papa Francisco, que foron quen de construír comunidade en comuñón. Sabendo unir, escoitar, acompañar e mostrar que na vida, o que nos fai verdadeiramente felices é facer o ben, e non rosmar e estar permanentemente facendo crítica e vendo so o negativo das demais persoas.          E hoxe entón a festa da comuñón no Pai, no Fillo e no espírito...

4 advento 2024

    HUMILDES CARPINTEIRAS E CARPINTEIROS DO BERCE DA SINXELEZA ACOLLEDORA SINAL DE ADVENTO Completamos o noso berce.   CANTO GOZOSO o    ENTRADA:  Volve Señor (Nº 90) o    LECTURAS:  Vén axiña visitarnos (Nº 86) o    OFERTORIO:  Recibe, Señor (Nº 31) o    COMUÑÓN:  No colo de miña nai (Nº 49)   OLLOS DE ESPERANZA              Belén era unha aldea pequeniña, un lugar que pasaba totalmente desapercibido e que semellaba pouco ou nada importante. Ata que unha noite converteuse en lugar de salvación e acollida, porque alí naceu o Fillo de Deus. Neste cuarto e derradeiro domingo do Advento, Belén quere ser para todas e todos nós un recordatorio claro de que Deus está no sinxelo, no humilde, na xente máis esquecida e que, ao igual que Belén, é moitas veces invisibilizada e marxinada.    CORAZÓN MISERICORDIOSO ·      ...