Ir al contenido principal

50 anos Pacem in terris


CINCUENTA ANOS DA Pacem in terris

O 11 de Abril de 1963, a piques de rematar o seu pontificado, o Papa Xoán XXIII, o Papa Bo –así alcumado por cantos vían nel a volta da Igrexa ao Evanxeo– publicaba a encíclica que pasou a ser referencia fundamental do seu pontificado e pola que sempre será lembrado: Pacem in terris.

Nun momento no que a guerra fría e, dentro dela, a estratexia da disuasión adquiriran forza e servían como pedagoxía das dúas grandes potencias para seguir sementando medo e terror nas vidas e nas ilusións das persoas de todos os pobos, especialmente dos máis desfavorecidos, as seguintes palabras, que recollen a quen ía dirixido o texto do Papa Xoán XXIII, abrían un tempo de esperanza e expectativa, non só para os crentes, senón para todas as persoas de ben:
“Aos venerables irmáns Patriarcas, Primados, Arcebispos, Bispos e outros Ordinarios en paz e comuñón coa Sé Apostólica, ao clero e fieis de todo o mundo e a todos os homes boa vontade”.
Si, porque as cinco últimas palabras do encabezamento da carta encíclica supoñan moito máis que unha mera declaración de intencións. Non podía ser doutro xeito, xa que uns meses antes, en outubro de 1962, comezara en Roma o Concilio Vaticano II, en cuxas palabras de apertura o Papa insistía na necesidade de non prestarlle atención, e moito menos deixarse vencer, aos profetas de calamidades. A mesma invitación naquela noite, desde a ventá da súa habitación, á multitude reunida na praza de S. Pedro de que ao marchar á súa casa levaran para as súas familias o agarimo, a cercanía e a bendición do Papa, volvían poñer de manifesto que a primavera da Igrexa, que tanto tardara en chegar, estaba chegando, e os seus primeiros xermolos comezaban a verse. Uns xermolos que se manifestaban no traballo dos Pais Conciliares manifestando as súas opinións durante as sesións, facendo as súas aportacións, rexeitando canto consideraban que se apartaba do camiño ao que o Papa invitara cando na convocatoria do concilio, chamaba abrir as ventás para deixar entrar o aire na vida, formas, maneiras, linguaxe e formulacións teolóxico–pastorais; e propoñendo novos camiños de renovación (“aggiornamento”) eclesial. Uns camiños tan necesarios naquel momento coma hoxe, para seguir facendo presente toda a riqueza da mensaxe de Xesús.

Con toda corrente de esperanza que se estaba a construír desde dentro da Igrexa, coa necesidade de romper o illamento coa sociedade para buscar, tender e construír pontes que achegaran á Igrexa ao mundo e o mundo á Igrexa, non é de estrañar que Xoán XIII, sabéndose xa enfermo, publicara un texto chamando á construción da paz na terra nun momento de gran tensión, loitas ideolóxicas e intereses económicos e políticos afastados de calquera intento de entendemento. A paz, como non cansa de dicir o Papa, non é mera ausencia de guerra; ao contrario, como a realidade estaba mostrando, sen necesidade de dispar armas, o clima de violencia, tensión e enfrontamento crecía cada día máis. De aí que falar de progreso, non sempre vaia asociado coa construción da paz. Esta aséntase sobre a base antropolóxica –esquecida naquel intre, esquecida tamén hoxe– de que somos imaxe e semellanza de Deus, e polo tanto estamos chamados a vivir non en confrontación, senón en fraternidade e entendemento. Así pois, un progreso e desenvolvemento que non sexa capaz de poñer á persoa no seu centro é un camiño equivocado e que se volve contra da mesma persoa e da sociedade.

Cincuenta anos despois, a chamada de Pacem in terris segue a ter actualidade, máis se cabe cando nos estamos enfrontando a unha crise demoledora que fai esquecer á persoa, falando só de números e reducindo o ser humano a un puro e simple dato estatístico. O texto de Xoán XXIII reconcilia á Igrexa coa sociedade da que desde finais do século XVIII se fora afastando, de tal xeito que acabou camiñando en paralelo, esquecendo a necesidade do diálogo, a comunicación e o enriquecemento mutuo. E isto sempre desde o respecto da necesaria autonomía de ambas, como moi ben se encargou de manifestar o Concilio Vaticano II, tal e como aparece no número 36 da Gaudium et spes.

O texto de Xoán XXIII, do que hoxe celebramos as súas Vodas de Ouro, marcou xa un camiño sen retorno no andar da Igrexa cara ao encontro co mundo no que ela está e do que tamén forma parte. Un camiño que, inda que se intentou e séguese a intentar, non ten volta atrás, como moi ben se encargou de deixar claramente reflectido o Concilio Vaticano II nos seus textos, principalmente na Gaudium et spes, -último documento aprobado polos Pais Conciliares na véspera da súa clausura-. O seu deixalo para o final é unha mostra ben clara do interese da Igrexa por tender pontes que posibiliten o encontro das persoas desde a pluralidade de opcións, as múltiples expresións culturais e a superación de barreiras que separen e distingan persoas e pobos como de primeira ou segunda. A paz como camiño centrado na persoa; o ben común como metodoloxía desde a que se vai camiñando; a participación como tarefa na que tod@s estamos implicados, renovaron aínda máis os esforzos e os impulsos que o papa Xoán XXIII puxo durante o seu curto pero intenso pontificado; á vez que serviron de cimentación para que Paulo VI collera o testigo e continuase a tarefa que levou ao concilio a facer que “os gozos e as esperanzas, as tristezas e as angustias dos homes do noso tempo, sobre todo dos pobres e de cantos sofren, son á vez gozos e esperanzas, tristezas e angustias dos discípulos de Cristo” (G.S.1).

Por canto supuxo, por canto insinuou, por canto fixo posible a desenclaustración da Igrexa, ao celebrarse os cincuenta anos da súa publicación, a Pacem in terris, ben vale un pequeno esforzo: achegarnos a ela e lela ou relela, segundo nos acaia. Para que tod@s nós, que nos esforzamos por camiñar na boa vontade da que o Papa nos falaba, sexamos xermolo de esperanza e salvación no medio deste noso mundo ao que lle sobra arrogancia e lle falta misericordia.

                                         Clodomiro Ogando.
                                                    Profesor de Teoloxía Moral Social e D.S.I.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Epifania 2025

A ESTRELA DE DEUS GUÍA O CAMIÑO CARA Á BELÉN DA SINXELEZA CANTOS:  Panxoliñas OLLOS ABERTOS Paz e ben. Hoxe é un día máxico e de maxia. Máxico porque Deus móstrasenos a toda a humanidade, sen distincións. El non repara na nosa condición social, na cor da nosa pel, no noso xénero ou na nosa idade. El é man aberta que acolle e abraza sen exclusións de ningún tipo. Pero tamén é día de verdadeira maxia, para pequenos e grandes: a maxia da ilusión e da capacidade de sorprendernos pola estrela do Señor, que guía a nosa vida. Con esta invitación a non perder nunca a maxia da ilusión, comecemos a nosa celebración de hoxe. CORAZÓN MISERICORDIOSO Señor, inda que Ti nos invitas á maxia da ilusión, nós confundimos o camiño e andamos no pesimismo, por iso che dicimos, SEÑOR, QUE NOS ABRAMOS Á MAXIA DO TEU AMOR. Señor, Ti non cansas nunca de dicirnos que só quen ten capacidade de sorprenderse seguirá fiel no teu vieiro, por iso che pedimos, CRISTO, QUE NOS ABRAMOS Á MAXIA DO TEU AMOR. Señor, pol...

1 Advento 2024

Carpinteiras do berce da esperanza   CANTOS ·        ENTRADA: Volve, Señor. (Nº 90) ·        LECTURAS: Amostrame, Señor, os camiños da vida (Nº 20) ·        OFERTORIO: Velaquí Señor o viño (Nº 37) ·        COMUÑÓN: Xesús chamado amigo (Nº 89)   SINAL O sinal que utilizaremos neste tempo de Advento vai ser un berce. Berce que iremos conformando ao longo dos catro domingos, para que cando chegue o día de Nadal poidamos poñer sobre el ao Neno recén nacido.   ABRINDO O CORAZÓN             Comezamos hoxe as catro semanas de Advento previas ao tempo de Nadal. Ao longo delas invitarásenos a volver os ollos e o corazón ao Señor, de xeito que cando El chegue nos atope cos brazos abertos e toda a mellor das disposicións para que quede con e entre nós.          ...

Santos 2024

  Tódolos Santos. 2024 Camiñando na comuñón do Pai, do Fillo e do Espírito Santo Cantos Entrada.-  Benaventurados  ( 118) Lecturas.-  O amor é o meirande  ( 119) Ofertorio.-  Quédate, Señor, connosco   ( 63 ) Comuñón.-  Non vou so   ( 60 )   Ollos para ver          As persoas cristiás celebramos hoxe a festa da esperanza. Non é nin a festa dos disfraces nin a festa do medo, é a festa do agradecemento polo testemuño de vida que nos teñen deixado homes e mulleres, os santos da porta do lado, como diría o papa Francisco, que foron quen de construír comunidade en comuñón. Sabendo unir, escoitar, acompañar e mostrar que na vida, o que nos fai verdadeiramente felices é facer o ben, e non rosmar e estar permanentemente facendo crítica e vendo so o negativo das demais persoas.          E hoxe entón a festa da comuñón no Pai, no Fillo e no espírito...